White sundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Stefan Marrewijk - WaarBenJij.nu White sundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Stefan Marrewijk - WaarBenJij.nu

White sundays

Door: stefan van Marrewijk

Blijf op de hoogte en volg Stefan

02 November 2012 | Australië, Airlie Beach

Hallo allemaal,

Het is al weer even geleden dat ik wat op mijn blog heb gezet, dit had zo zijn redenen: ik kon niet meer inloggen op mijn account. Nu het weer kan weer een verhaaltje.

Aangekomen Cairns (twee wekent terug al weer) kwamen we de drie meiden tegen die bij ons in de groep zaten van Australian Backpackers. Na een lange reis dag van 4 uur in de bus zitten en 4 uur vliegen waren we flink vermoeid. Het was na aankomst dus ook even snel eten een biertje doen en naar bed. Na twee uurtjes slapen worden ons bed uitgetrommeld brand in het hostel, nou snel een broek en een shirt aan in de slippers en naar buiten. Ik wist niet hoe groot de brand was dus ik heel slim al mijn waardevolle spullen mee naar buiten getrokken. Buiten aangekomen staat de brandweer al voor de deur het was een brandje van niks. Er was kortsluiting ontstaan om het dak bij de verlichte letters van Global ( de G stond in brand). Na 2 uurtjes wachten en een hoop ergernis konden we weer naar binnen.

De volgende dag lekker even helemaal niks, we lopen de stad een beetje door en kijken wat er allemaal te doen is. We komen bij een Lagoon aan (een zwempark pal naast de zee) deze is voor iedereen vrij toegankelijk deze is hier aangelegd omdat je hier in de zee niet kan zwemmen ivm. de gevaarlijke kwallen. Na een tijd in het park te hebben gelegen en in de Lagoon te hebben gezwommen lopen we terug richting hostel waar we langs een reisbureautje lopen waar een hele leuke vrouw ons naar binnen weet te praten. Hebben jullie al gedoken? Nope, dat hebben we nog niet. Nou wij boeken: We boeken het beste plekje waar je kan duiken in het rif je betaalde wat meer maar dan had je echt de beste plek. Ja we wouden ook nog een paar daagjes in Cape Tribulation (op deze plek komt het regenwoud en de zee samen) door brengen, er wordt een mooi pakketje samengesteld en alles is geboekt na dit nog even op internet te hebben gezeten wordt er uiteraard nog even geskyped met het thuis front.

De dagen erna wordt er weinig gedaan, niet meer dan alleen in het park liggen luieren, een beetje zwemmen, een boekje lezen en af en toe gratis het internet op. In de avond gaan we een keertje Goon proberen (wijn die wat goedkoper is) je betaald voor 4 liter Goon 13 dollar, de reden hiervan is dat je voor een blikje bier in de supermarkt 2,65 dollar kost. Het schijnt dat je van de Goon lekker dronken kon worden voor weinig geld. Nou vooruit laten we het maar een keer proberen. Het eerste glas werdt volgeschonken NIET TE ZUIPEN, het tweede glas werdt vol geschonken NIET TE ZUIPEN, na wat glazen op te hebben begon het steeds beter te smaken maar toch vondt ik het niet alles. De dagen daarna heb ik die troep niet meer aangeraakt ( en nog steeds niet) ik betaal wel wat meer dan heb ik nog een doodgewoon lekker biertje.

Cape Tribulation:
We worden om half 8 in de ochtend opgehaald door een busje, we stappen met z'n 5e in (Youri, de drie meiden van de groep en ik). Er wordt een 8 tal hostels afgegaan voordat iedereen in de bus zit. Als de bus is volgeladen met 23 pers. blijkt dat 15 pers. Nederlands zijn gezellig, het mooiste moet nog komen: van de 23 pers. die in de bus zitten zijn Your en ik de enigste jongens OWYEAAH!!
We komen met het busje bij een rivier aan waar we op een boot stappen hier krijgen we een rondvaart over de rivier van +/- een uur we gaan krokodillen spotten. We hebben uiteinderlijk 3 krokodillen gezien. Als van de boot stappen staat aan de andere kant van de rivier het busje al op ons te wachten we stappen in en rijden verder richting het regenwoud. Hier in het regenwoud krijgen we een rondleiding en verteld de buschauffeur het een en het ander. Hierna worden we gedropt in ons hostel bij de Cape. We slapen in hutjes van 5 bedden midden in het regenwoud KICKEN!!! Als we het pad aflopen komen bij het strand uit waar werkelijk niemand is. Na wat te hebben gegeten en wat spelletjes te hebben gedaan is het al snel donker en ook weer om naar bed te gaan.

De volgende dag om half 7 wordt ik wakker, oke het eerste wat ik nou ga doen is iedereen laten slapen en in m'n eentje het strand op gaan. Wat is dat heerlijk zeg even helemaal niks het enigste wat je hoort is de zee die het strand op kabbeld en de vogels van het regenwoud. Dit gevoel is niet te omschrijven de rust die er heerst zo mooi. Om half 1 werden we weer opgehaald door het busje en vervolgde we onze reis we gingen terug richting Cairns. Voordat we naar Cairns gaan komen we nog even langs een uitkijk post wat een uitzicht weer. We worden vervolgends weer in het regenwoud gedropt waar we een aboriginal talk krijgen wat er allemaal in het regenwoud leeft en wat voor planten je kan gebruiken om te overleven. Na deze toespraak nog even een verfrissende duik nemen in een riviertje die uitkomt bij een waterval en daarna weer terug naar Cairns. Terug in Cairns aangekomen slapen we in een ander hostel (goedkoper). De Woodduck als we onze kamer binnen komen (een kamer voor 8 personen blijken er gewoon 5 Nederlanders op de kamer te slapen (Top).

De dag er na is heel rustig geweest even wat vrienden verwelkomen in Cairns die dag aankomen en verders in het park door brengen.

Donderdag: DUIKEN!!!
Vandaag gaan we duiken in het Great Barrier Reef. We worden om 06.45 opgehaald met een bus bij ons hostel een bus vol ouderen mensen wacht al op ons. Kan wel merken dat we niet de goedkoopste duiktocht hebben geboekt er zitten nagenoeg op 2 Duitse meiden na geen jongeren in de bus. Aangekomen aan boord gaan we de zee op, de een na de ander begint zee ziek te worden (en ik maar denken hahahahaha dit meen je toch zeker niet). Ik krijg samen met de groep groentjes die nog nooit gedoken hebben onze instructies. We krijgen allemaal onze materialen toegediend en gaan met groepjes van 4 + een instructeur het water in. Het was in het begin onwijs wennen de zuurstof die je toegediend krijgt. Na enkele minuten had ik de smaak te pakken. Jeetje nooit geweten dat de onderwater wereld zo mooi kon zijn. Groene, blauwe, gele, paarse, roze, rode vissen noem maar op je hebt ze allemaal en dan nog geen over alle kleuren van de regenboog koraal wat je tegen komt. Dit is echt een onwijs mooie ervaring. Als de duik na 30 minuten klaar is, is het tijd om te gaan snorkelen. Na een paar uur op verschillende plekken te hebben gesnorkeld gaan we door naar de volgende plek. Ik heb twee duiken geboekt dus ik mag nog een keer. Nu alleen met de instructeur de rest van de groep had maar 1 keer geboekt. Met zijn 2e het water in tot 10,5 meter onderwater verkennen we het hele rif. Zo komen we de Clown vis, de Napoleon vis, de Maan vis, papegaai vis en als klap op de vuurpijl een haai tegen, uiteraard nog een hoop andere mooie vissen. Na 40 minuten vervolgen we de dag met nog wat snorkelen. Na deze mooie dag vervolgen we onze reis terug naar Cairns. We sluiten de dag nog even af met een avondje lekker stappen bij Gilligans.

We pakken nog even een dagje rust die we door brengen in het park en sluiten de dag af met een BBQ die Madelon (meisje uit 's-Gravezande) en ik samen hebben georganiseerd in het park voor onze 10 land genoten die zich op dat moment ook in Cairns bevinden, uiteraard ook met nog een keer stappen in de Gilligans.

We vervolgen onze reis naar Mission Beach, de Greyhound bus staat al op ons te wachten. Je moet je via het internet opgeven dat je mee wil. Na een reis van een uurtje of 2 komen we in Mission Beach aan. Er is niets meer dan een strand en een mogelijkheid tot skydiven, na even een uurtje op het strand te hebben gelegen nog even wat boodschappen doen. Aangekomen bij de winkel om 17.05 is de winkel gesloten (vanaf 17.00 uur) hebben wij weer, nu hebben we geen eten. Nou dan maar een boterham en dan morgen weer terug komen. Shit dat gaat niet morgen is de winkel dicht (zondag). Nou kijken of we ergens nog wat eten kunnen krijgen. Naar de bottelshop nog even wat drinken halen en een zak chips(meer hadden ze niet) hopen dat we hier mee rond komen. Aangekomen in het hostel krijgen we de mededeling dat er die avond een gratis BBQ is wat een geluk weer. In de avond gelijk maar een bus boeken naar de volgende stad want hier overleven we niet lang.

We staan om 5 uur op om een zonsopgang te kunnen zien. Het was gelukkig de moeite waard en zul je de resultaten terug zien in de foto's. Op weg naar Towns Ville een reis van 3 uurtjes. In Towns Ville aangekomen eerst even een broodje subway want de rest van de winkels zijn dicht. De volgende ochtend maar even boodschappen doen voor het ontbijt. Youri wil graag een Ipad hebben dus de stad maar even in na 3 uur zoeken en naar twee winkelcentrums te zijn geweest met de bus hebben we toch onze Apple store gevonden en koopt Youri z'n Ipad.
Als we terug komen wil Youri zijn foto's van z'n camera op zijn Ipad zetten komt hij erachter dat zijn camera weg is. Gestolen hebben wij weer en vragen stellen heb je hem niet ergens laten liggen, nee ik heb hem vanochtend nog gezien. Ja ik ook volgends mij. Op naar het politiebureau aangiften doen. Gelukkig had hij een backup gemaakt op zijn usb stick dus zijn foto's had hij nog. Heb je de Greyhound al gebeld misschien is die uit je tas gevallen in de bus. Na wat gebeld te hebben lag hij inderdaad nog in de bus in Brisbane 1000 km verderop. Deze op laten sturen en de rust is terug gekeerd bij deze jongen.

Magnetic Island,
Even twee daagjes Magnetic Island, met de veerpont over en naar ons hostel. Bij het hostel heb je een klein dierenparkje waar je wat entree moet betalen. We krijgen een rondleiding en krijgen allemaal verschillende dieren in onze handen gedrukt zoals: een krokodil, slang, hagedissen, vogels en uiteraard als je wat meer betaalde mocht je ook een koala vasthouden. Na deze tocht even langs het strand en weer terug naar het hostel waar we onze Duitse vriendinnen weer tegen komen die we ook met het duiken tegen waren gekomen. Na een gezellig avondje zoeken we ons mandje weer op. De volgende dag even een scootertje huren en het eiland rond crossen. Rond 3 uur weer de boot terug naar Towns Ville want Youri zijn camera is aangekomen. Als we weer in ons hostel zijn droppen we onze spullen en gaan we de camera halen daarna nog even een ommetje want langs de kust zou je schildpadden kunnen zien zwemmen. Na 5 km te hebben gelopen komen we bij de plek uit waar we de schildpadden zouden kunnen zien, helaas helemaal niks. Er stond wel een man te vissen waar we nog even een tijdje mee hebben staan praten waar we ondertussen de hoop verloren dat we nog een schildpad zouden kunnen zien.

De volgende dag pakken we dus bus naar de volgende plek Airlie Beach.
De plek van de White Sundays (witte stranden en helder blauwe zeeen). Als we aankomen in Airlie Beach zoeken we ons hostel op en bellen we voor onze zeiltocht die we gaan maken. Er is nog plek voor volgende week dinsdag, mooi dan boeken we die. Hier in Airlie Beach is ook een Lagoon net als in Cairns een zwempark naast de zee relaxt!!! In de avond even snel dronken worden tussen 18.00 en 20.00 uur happy hour een kan bier voor 8 dollar dat zie je niet veel. De volgende dag even naar het winkelcentrum om een hempje te scoren en dan weer naar de Lagoon.

Tot zover ik blijf hier voorlopig nog tot donderdag. Ik heb hier de kans om te skypen tot 20.00 uur dus tot 11.00 uur Nederlandse tijd dus wil je spreken via skype voeg me ef toe stuur een berichtje en ik kijk of er een computer vrij is of dat ik de mogelijkheid heb om te skypen.

Groetjes Stefan

  • 02 November 2012 - 10:59

    Saskia:

    Gedraag jij je n beetje in gezelschap van al die dames;). Wat onwijs GAAF Steef, ook super leuk je ff 'gesproken' te hebben van de week.

    Ga zo door!

    Dikke knuffel Sas!

  • 02 November 2012 - 19:16

    Eline:

    Heel gaaf steef! Tis echt leuk om te horen dat je t zo onwijs naar je zin hebt;)
    Ik skype je binnenkort nog wel haha,
    Veel plezier!
    Liefsx

  • 02 November 2012 - 23:25

    Opa En Oma:

    Wat een verhaal Stefan . Geweldig!! wat jij allemaal meemaakt. Te gek!! Wij zijn te vroeg geboren geloof ik . .Ik zou wel eens een keer om het hoekje willen kijken als jullie z o bezig zijn.Wat gaat de tijd snel.Je bent nu al weer een maand weg niet te geloven. nog een paar weken en je bent op de helft. Wel heel erg leuk dat we door internet zo met je mee kunnen leven.
    Nog een hele mooie tijd groetjes en liefs van opa en oma.

  • 08 November 2012 - 20:05

    Oma:

    Hallo Stefan Ik heb met plezier je verslag gelezen Ik vind het wel gaaf dat je zo geniet op vacantie Je ziet veel vande natuur en ook van het vrouwelijk schoon Dat hoort er allmaal by Je maak veel gezellige toeren met de bus en ook op het water heerlijk snorkelen Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verslag Geniet nog maar zo lang je daar nog ben Groeten en liefs van oma

  • 25 November 2012 - 15:13

    Lieke:

    hoi Broertje
    Ik vind je verhalen erg leuk
    Gister zat ik met papa op skyp en die zei: ik spreek Stefan morgen(zondag) op skyp om 12:00 uur
    Ik ook op skyp om 12:00 uur ik denk als je klaar bent met papa praat je nog wel ff met mij maar toen was je ineens weg
    Ik hoop dat ik je toch snel spreek
    Ik hoop dat je het nog erg naar je zin heb maar dat zal wel goed komen .
    XXX je zusje

  • 01 Januari 2013 - 23:32

    Elly Anne Van Der Kruk-van Marrewijk:

    Hoi Stefan,

    Ondertussen ben je waarschijnlijk al bijna onderweg naar huis (het is nu nieuwjaarsdag, dus de beste wensen voor 2013) Ik hoorde van Jessica dat je in Australië bent, en vond het erg leuk om je reisverslag te lezen, wat een mooie herinnering, zo vogelvrij plezier maken op een heel ander continent en genieten van al die nieuwe belevenissen!

    Goede reis terug naar het Westland,
    groetjes Elly Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Actief sinds 26 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1363
Totaal aantal bezoekers 4624

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 03 Januari 2013

Stefan in Australie

Landen bezocht: